Zamknij

Mielecki "Czarny Jastrząb" rusza na podbój... Turcji

18:11, 24.06.2016 TN
Skomentuj

W środę 22 czerwca podczas oficjalnej ceremonii zorganizowanej w PZL Mielec, będący właścicielem mieleckiej wytwórni, będący właścicielem tej spółki Sikorsky AC przyjął prototyp wykonanego w tych zakładach śmigłowca, mającego być podstawą Tureckiego Programu Helikoptera Wielozadaniowego (TUHP). Program ma na celu zbudowanie floty wielozadaniowych maszyn T70 opartych na śmigłowcu S-70i™ Black Hawk.

W ceremonii uczestniczyła liczna grupa wysokich rangą przedstawicieli tureckiego Podsekretariatu do spraw Przemysłu Obronnego (SSM), Turkish Aerospace Industries (TAI), firm Aselsan i Alp Aviation, a także przedstawiciele Lockheed Martin (który niedawno przejął Sikorsky Aircraft Company), oraz PZL Mielec. - Terminowa dostawa i wyjątkowa jakość tego helikoptera S-70i to wspaniały start do Tureckiego Programu Helikoptera Wielozadaniowego - powiedział Jason Lambert, dyrektor programowy TUHP w Sikorsky. - Ten spektakularny kamień milowy został osiągnięty dzięki poświęceniu pracowników PZL Mielec i zespołu inżynierów Sikorsky, którzy uwzględnili również opcje praktycznego wyposażenia Black Hawk w prototypie helikoptera, który ma być dostarczany na rynki międzynarodowe z Polski.

Prototyp wariantu tureckiego, zaprezentowany na mieleckim lotnisku po raz pierwszy na początku czerwca, od wcześniej wyprodukowanych w PZL Mielec 36 śmigłowców tego typu odróżnia się nie tylko nietypowym kamuflażem maskującym i tureckimi napisami eksploatacyjnymi. Lista modyfikacji wprowadzonych przez PZL Mielec obejmuje m.in. dźwig ratunkowy, wewnętrzny pomocniczy zbiornik paliwa, hak do transportu cargo (cargo hook), Zintegrowany System Zarządzania Sprawnością Pojazdu (IVHMS), system odladzania śmigła i hamulec wirnika.

Na początku 2017 roku prototyp maszyny z trafi z Mielca do Ankary. Tam przejdzie testy pod kątem współpracy z nowym systemem awioniki, opracowanym wspólnie przez Sikorsky i turecką firmę Aselsan, specjalizującą się w elektronice wojskowej.

Międzyrządowe, amerykańsko-tureckie porozumienie kontraktowe daje TAI licencję na zbudowanie i dostarczenie łącznie 300 helikopterów T70 (109 w wersji podstawowej plus 191 opcjonalnie). Ich odbiorcami ma być sześć tureckich agend, nie tylko militarnych. Śmigłowiec trafi, oprócz sił lądowych, sił powietrznych i specjalnych, oraz żandarmerii i policji państwowej, także do Generalnej Dyrekcji Lasów.

Rola PZL Mielec w tym kontrakcie jest znacząca. Jej inżynierowie mają zapewnić techniczne i produkcyjne wsparcie oraz szkolenie kadry techniczno-inżynierskiej TAI, tak w Turcji, jak i w Polsce. Pierwszy zbudowany w Turcji T70 ma być certyfikowany i zakwalifikowany do dostarczenia tureckiemu rządowi w 2021 roku. W ciągu dwóch najbliższych lat PZL Mielec wyprodukuje pierwszych pięć kabin, które TAI zamontuje w T70. Kabiny do śmigłowców z rodziny Sikorsky S70/UH-60 to mielecka specjalność produkcyjna, która w 2015 r. zapewniła aż 60 proc. przychodów finansowych mieleckiej fabryki, zatrudniającej ok. 1550 pracowników. Od rozpoczęcia ich produkcji w 2009 r. do połowy marca zbudowano ich 300. Większość została wykorzystana w produkcji w USA śmigłowców przeznaczonych dla armii amerykańskiej, a 39 scalono z pozostałymi elementami maszyny w Mielcu, tworząc wysyłane do kilku państwa świata na różnych kontynentach mieleckie S70i. Po wdrożeniu tureckiego programu część kabin trafiać będzie do fabryki TAI pod Ankarą.

Więcej - w papierowym wydaniu "TN" w czwartek 7 lipca.

(TN)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%