Od kilku tygodni na trasach obsługiwanych przez podkarpackie Przewozy Regionalne spotkać można nowoczesne, estetyczne, wyróżniające się wyglądem składy trakcyjne. W zaskakujący sposób wpisują się one w... ruszającą z kopyta samorządową kampanię wyborczą.
Sześć pociągów typu "Impuls" (patrz zdjęcie) zakupionych zostało przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w nowosądeckiej firmie NEWAG SA w ramach aż czterech odrębnych postępowań.
Pierwszy trójczłonowy skład 36WE, jaki trafił na Podkarpacie, to jeden z najbardziej komfortowych pociągów regionalnych w Polsce, jako że zamówiono go w wersji obejmującej m.in. skórzane obicia podłokietników i zagłówków, wygodne fotele, wi-fi, hermetyczne toalety, a nawet kran z fotokomórką i elektryczną suszarką do rąk w toalecie. Pociąg ma oświetlenie w technologii LED, pneumatycznie amortyzowane zawieszenie, podgrzewane stopnie dla pasażerów (co docenią oni podczas okresów zimowych), wydajną, automatyczną klimatyzację, system informacji pasażerskiej, w tym monitory reklamowe, liczne skomputeryzowane systemy: zapowiedzi głosowych, zliczania pasażerów wchodzących i wychodzących z pojazdu, monitoringu, łączności międzykabinowej oraz automat biletowy, przyjmujący opłaty za przejazd wyłącznie kartami płatniczymi.
Pociąg posiada także szereg innych, dotychczas nie znanych PKP udogodnień i nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak np. rekuperacja (odzysk) energii przez system napędowy podczas hamowania składu. Nadwyżki prądu są... zwracane do sieci trakcyjnej, co obniża koszt eksploatacji składu.
Nie ustępują mu klasą dwuczłonowe zestawy 37WE użytkowane na tej samej linii, jakie również można zobaczyć na trasach wiodących m.in. przez Stalową Wolę (linia 68 Rozwadów - Przeworsk). Obydwa nowoczesne składy są różnej wielkości, posiadają 265 (330) miejsc, w tym 120 (170) siedzących. Na bagaż podręczny przewidziane są półki pod sufitem, zaś na większy bagaż - większa powierzchnia, która może też pełnić rolę miejsca dla osób na wózkach lub rowerów. Pojazd jest niskopodłogowy, przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych (jeden z członów jest wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach).
Pojazd może poruszać się z prędkością do 160 km/godz. i jest pierwszym składem homologowanym w Polsce na zgodność z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności.
Jak wiemy z mediów, osławione Pendolino o wielokrotnie wyższej cenie ma parametry porównywalne z tymi, które opisują cechy polskiego pojazdu, a kwestia homologacji dla tych pociągów wygląda co najmniej dwuznacznie. Suchej nitki na decydentach, którzy parli do zawarcia z dostawcą tego systemu umowy, nie zostawia opozycja, bez litości chłoszcząca rządzące partie za bezsensowne trwonienie środków publicznych i finansowanie miejsc pracy w innych krajach.
Tym bardziej że Pendolino w wersji zakupionej dla PKP nie jest tym samym, który jeździ po znacznie nowocześniejszych torach krajów zachodnich. W Polsce prędkość składów jest i tak limitowana nędznym stanem torowisk, zatem największa przewaga tego systemu nad rodzimej konstrukcji pociągami, czyli właśnie maksymalna prędkość, traci na znaczeniu. Jeździ się i tak tylko tak, jak na to pozwala stan torów, a nie tak, jak umożliwiałyby to parametry pociągu. (...)
Jerzy Reszczyński
Więcej w papierowym wydaniu "TN".
Filip Mleczek13:20, 20.08.2014
0 0
Panie Jerzy, dobry opis nowoczesnych podkarpackich Impulsów, którymi od czasu do czasu jeżdżę. Dodam, że niedługo dołączą jeszcze 2 pociągi Pesa Elf które będą pewnie kursowac na trasie Tarnów-Przemyśl.
Ale dlaczego miesza Pan do tego artykułu pociągi Pendolino które są zupełnie inną klasą pociągów? Przede wszystkim Impulsy to są składy regionalne, a Pendolino dalekobieżne. I co za bzdury pisze Pan o porównywalnych parametrach? Podstawowe parametry czyli masa, długość czy prędkość maksymalna są już kompletnie różne. Nie mówiąc o tym, że Pendolino jest pociągiem wielosystemowym i szczelnociśnieniowym. Wszystko to decyduje o wyższej cenie. TO tak jakby porównywać lekkiego lokalnego busa do dalekobieżnych piętrowych vanholli Polskiego Busa.
Proszę mi powiedzieć gdzie na trasie Pendolino są te torowiska w nędznym stanie? 13:20, 20.08.2014
bozno12:43, 21.08.2014
0 0
no i pan Redaktor nie udzielił odpowiedzi. Dlaczego? Bo nie ma wiedzy na ten temat 12:43, 21.08.2014