Zamknij

Jak rozliczyć PIT-37? Instrukcja krok po kroku

09:41, 08.01.2022 Katarzyna Dudek Aktualizacja: 09:49, 13.01.2022
Skomentuj

PIT-37 rozliczają podatnicy, których dochody rozliczane są za pośrednictwem płatników. Deklarację można wypełnić i wysłać przez internet bądź dostarczyć do urzędu w papierowej wersji. Oto, jak rozliczyć się z podatku w prawidłowy sposób.

Przygotuj dokumentację

Pracodawca bądź organ rentowy zobowiązany jest dostarczyć podatnikowi niezbędną dokumentację, w której uwzględnione zostaną przychody, koszty, a także zapłacone składki ZUS. Podatnik otrzyma od pracodawcy PIT-11, natomiast emeryt lub rencista - PIT-40A. W przypadku posiadania kilku źródeł dochodu, powinniśmy otrzymać powyższe dokumenty od kilku płatników. Za ich pomocą można albo samodzielnie wypełnić deklarację, albo też sprawdzić, czy dane podane w aplikacji Twój e-Pit są poprawne. 

Zdecyduj, jak się rozliczysz

Przed przystąpieniem do wypełniania PIT 37, należy zdecydować, czy rozliczymy się samodzielnie, czy też z małżonkiem. Warto pamiętać, że prawo do wspólnego rozliczenia mają osoby, które przez cały rok pozostają w związku małżeńskim. Ponadto podatnik nie może rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, jeśli ten:

  • prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem lub kartą podatkową,
  • rozlicza się za pomocą podatku liniowego.

Dokonanie wspólnego rozliczenia jest korzystne w przypadku, gdy jeden ze współmałżonków wpada w drugi próg podatkowy bądź gdy współmałżonek nie osiąga żadnych dochodów.

Pamiętaj o ulgach

Samo wypełnienie deklaracji nie stanowi zwykle większego problemu - należy jednak pamiętać, aby dochody pochodzące z tego samego źródła ze sobą zsumować. Często jednak zdarza nam się zapominać o ulgach podatkowych, które nam przysługują. Dzięki nim możemy zaoszczędzić naprawdę sporo, oczywiście jeśli spełnimy pewne warunki ustawowe. Podatnicy, którzy rozliczają się za pomocą formularza PIT-37, mają prawo do ulgi:

  • prorodzinnej,
  • rehabilitacyjnej,
  • termomodernizacyjnej,
  • na internet,
  • z tytułu przekazanych darowizn,
  • z tytułu krwiodawstwa.

Wyślij deklarację w terminie

Podatnicy często popełniają podobny błąd - przygotowują sobie deklarację znacznie wcześniej, jednak zapominają wysłać ją do urzędu w ustawowym terminie. Dziś nie wiąże się to już z karami finansowymi, bowiem deklaracja zostaje automatycznie zatwierdzona w aplikacji Twój e-Pit wraz z upływem terminu podatkowego. Niemniej jednak nie możemy wtedy wprowadzić ewentualnych poprawek ani skorzystać z ulg. Dlatego też warto wysłać deklarację od razu po jej sporządzeniu. Terminem podatkowym jest 30 kwietnia, jednak w 2022 roku mamy czas aż do 1 maja. Nie warto jednak odkładać obowiązku rozliczenia się z fiskusem na ostatni moment.

Pobierz UPO

UPO, czyli Urzędowe Potwierdzenie Odbioru to dokument, który wystawiany jest niezwłocznie po przyjęciu deklaracji do przetwarzania. Podatnicy często zapominają o jego pobraniu, tymczasem to właśnie ten niepozorny numer stanowi dowód na to, że złożyliśmy zeznanie podatkowe w terminie. Warto o tym pamiętać, ponieważ w razie kontroli organy podatkowe mogą nas poprosić o przedstawienie urzędowego potwierdzenia odbioru. 

Materiał zewnętrzny

 

 

 

 

(Katarzyna Dudek)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%