Podróże samolotem to szybka, wygodna, a w dobie tanich linii lotniczych, coraz bardziej popularna forma podróżowania w Europie. Niestety nie zawsze podróż przebiega bez zakłóceń. Czasami pasażerów linii lotniczych mogą spotkać pewne nieprzewidziane problemy.
Ostatnio przekonali się o tym pasażerowie lecący z Czech do Tajlandii, którzy zarezerwowali u czeskiego przewoźnika lotniczego Czech Airlines lot z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Był to tzw. lot łączony, tj. z przewidzianym międzylądowaniem i zmianą statku powietrznego. Pierwszy etap lotu (z Pragi do Abu Zabi), obsługiwany przez czeskie linie lotnicze, odbył się zgodnie z planem. Niestety podczas drugiej część lotu (Abu Zabi-Bangkok), obsługiwanej przez linie Etihad Airways, doszło do ponad 8 godzinnego opóźnienia.
Tak duże opóźnienie daje pasażerom możliwość żądania zapłaty odszkodowania w wysokości nawet 600 euro (tak wynika z Rozporządzenia WE 261/2004). Dlatego uczestnicy feralnego lotu pozwali czeskiego przewoźnika. Ten jednak nie zgodził się z argumentacją klientów i twierdził, że nie ponosi odpowiedzialności, skoro do opóźnienia doszło w czasie lotu wykonywanego przez firmę Etihad Airways. Czeski przewoźnik stał na stanowisku, że klienci mogą żądać odszkodowania wyłącznie od przewoźnika ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Na kanwie tej sprawy Sąd w Czechach zadał pytanie prejudycjalne do TSUE. W dniu 11 lipca 2019 r. zapadło orzeczenie (sygn.. akt. C-502/18), które jest bardzo istotne nie tylko dla klientów Czech Airlines, ale także dla wielu pasażerów znajdujących się w podobnej sytuacji. Według TSUE lot łączony, kupiony w ramach jednej rezerwacji, stanowi jedną całość w świetle prawa pasażerów do odszkodowania. Dlatego przewoźnik lotniczy, u którego konsument wykupił lot łączony, musi wypłacić odszkodowanie, nawet jeśli doszło do opóźnienia w czasie lotu wykonywanego przez innego przewoźnika lotniczego.
Oznacza to, że firma Czech Airlines musi wypłacić odszkodowanie z powodu dużego opóźnienia, mimo że opóźnienie wystąpiło w czasie lotu wykonywanego przez Etihad Airways.
Przypominamy o podstawowych zasadach ubiegania się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia lotu. Przysługuje ono w przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny, a jego wysokość wynosi:
250 € dla lotów o długości do 1.500 km,
400 € dla lotów o długości powyżej 1.500 km,
600 € tylko dla lotów, które rozpoczynają się lub kończą poza terytorium UE o długości powyżej 3.500 km.
Prawo do odszkodowania nie przysługuje, gdy opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności np. huraganu.
pomoc konsumencką można uzyskać w Regionalnym Ośrodku Konsumenckim w Tarnobrzegu przy ul. S. Moniuszki 6, w wymienionych na stronie www.dlakonsumenta.pl Ośrodkach lub dzwoniąc pod nr 22 299 60 90.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz