Zamknij

Na tę drogę czekali wiele lat

11:11, 24.07.2019 TN Aktualizacja: 11:59, 01.08.2019
Skomentuj

Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na ziemi staszowskiej udało się zrealizować jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych ostatnich lat - budowę północno-zachodniej obwodnicy Staszowa.

Nowa trasa liczy niemal 5 kilometrów (4,87 km). Poprowadzono ją poza terenem miasta, łącząc trzy drogi wojewódzkie: nr 765 (Osiek - Staszów - Chmielnik), 757 (Stopnica - Staszów) i 764 (Staszów - Raków - Kielce). Obwodnica bierze początek na rondzie u zbiegu ulic Kolejowej i Obwodnicy Południowej. Następnie biegnie niemal równolegle z torami kolejowymi i mniej więcej na wysokości stacji PKP przecina się z drogą na Stopnicę, gdzie również powstało rondo. Kolejne dwa zupełnie nowe skrzyżowania okrężne zbudowane zostały na przecięciu nowej obwodnicy z trasą na Chmielnik (tuż przed Oględowem) i z trasą na Raków - Kielce (za Radzikowem, koło placówki Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich przy ulicy Rakowskiej). Nieco wcześniej nowa obwodnica przecina także rzekę Czarną. W tym miejscu wykonany został nowoczesny most. Na całej długości droga jest jednojezdniowa, o dwóch pasach ruchu szerokich na 3,5 m każdy.

Realizację idei budowy obwodnicy podjęły władze powiatu staszowskiego czwartej kadencji. W latach 2013-2014 powiat sfinansował, kwotą bez mała 160 tys. złotych, ,,Koncepcję programowo-przestrzenną układu obwodnicowego dla miasta Staszowa". Wtedy też, wspólnie z władzami miasta i gminy Staszów, rozpoczęto konsultacje społeczne dotyczące przebiegu trasy obwodnicy. Po przekazaniu opracowanej koncepcji inwestorowi - Świętokrzyskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Kielcach - został ogłoszony przetarg na wykonanie zadania w trybie ,,zaprojektuj i wybuduj", który wygrało Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych ,,Fart" sp. z o.o. Kielce. Inwestycję rozpoczęto w lipcu 2016 roku. Trasa została oddana do użytku 30 maja br.

Obwodnicy towarzyszy konieczna infrastruktura: system odwodnień, oświetlenie w newralgicznych punktach, ogrodzenia z metalowej siatki utrudniające zwierzętom wtargnięcie na drogę, przepusty pod jezdnią dla zwierząt i ekrany akustyczne w miejscach, gdzie ruch kołowy mógłby być uciążliwy dla mieszkańców. Obok powstały drogi serwisowe, które umożliwiają m.in. dojazd do pól uprawnych i posesji, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zbudowano również obiekt obsługi podróżnych z miejscami postojowymi dla 15 ciężarówek i 20 samochodów osobowych.

Inwestycja była możliwa dzięki dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Łączna kwota realizacji inwestycji to blisko 30 mln zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej stanowi prawie 20 mln zł.

DAMIAN URBANOWSKI (dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich): - Obwodnica Staszowa jest kolejnym elementem ciągu drogowego Kielce - Rzeszów, który tworzymy już od lat. W poprzedniej perspektywie finansowej udało się wybudować most na Wiśle w Połańcu, a także obwodnicę Rakowa. Teraz trwają końcowe prace związane z wykonaniem obwodnic Sukowa i Daleszyc, a także modernizacją ponad 20-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 764. Staszowska obwodnica wpisuje się zatem w szerszy cykl działań mających poprawić komunikację między stolicami dwóch województw. Dla mieszkańców Staszowa jest ona ważna przede wszystkim z tego powodu, że dzięki niej możliwe stało się wyprowadzenie ruchu ciężkich pojazdów z centrum miasta. Ta trasa tworzy również możliwość lepszego dojazdu do rozbudowującej się strefy ekonomicznej w Grzybowie.

 

Artykuł w formie PDF można pobrać tutaj: https://tyna.info.pl/wp-content/uploads/2019/07/GRNAD0725s002.pdf

(TN)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%