Ponad 400 mln zł będzie kosztować obwodnica Opatowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na tę bardzo ważną, zwłaszcza dla mieszkańców miasta, inwestycję.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Opatowa w ciągu trasy ekspresowej S74 i drogi krajowej numer 9 złożyło konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Prace wycenione zostały na 403,7 mln zł. Warunkiem podpisania umowy będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej. Przypomnijmy, realizacją tego zadania zainteresowanych było siedmiu wykonawców.
- Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej drogi krajowej numer 9 klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego o długości około 5,1 kilometra oraz odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości około 6,7 kilometra. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu drogi krajowej 74, poprowadzony na północ od miasta. Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę łącznika planowane jest w najbliższym czasie - informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
W ramach obwodnicy planowane są dwa węzły drogowe: "Opatów" - na skrzyżowaniu istniejącej "dziewiątki" z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi numer 74 oraz węzeł "Marcinkowice" - na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową numer 9, zapewniający skomunikowanie z trasą wojewódzką numer 757 do Staszowa.
Dwunastokilometrowa obwodnica przebiegać będzie przez gminy: Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej 74 z nowym przebiegiem "dziewiątki", a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej drogi numer 9 planowane są bezkolizyjne ronda. Powstaną także estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty.
Na wybudowanie obwodnicy wykonawca będzie miał 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Jego zadaniem, oprócz wykonania robót budowlanych, będzie opracowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Dla opatowian nowa droga będzie miała ogromne znaczenie. Uwolni ich od korków, spalin i hałasu. Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu: numer 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i numer 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w centrum miasta biegną one jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W związku z tym w godzinach szczytu miasto jest zakorkowane. W ciągu doby przejeżdża tamtędy kilkanaście tysięcy pojazdów, w tym mnóstwo ciężarówek.
Grzegorz Gajewski, burmistrz Opatowa przypomina, że starania o obwodnicę trwały wiele lat.
- W 2010 roku razem z obecnym starostą Tomaszem Stańkiem i wiceprzewodniczącym Rady Powiatu Adamem Rozszczypałą założyliśmy Komitet Poparcia Budowy Obwodnicy Opatowa. Organizowaliśmy protesty. W starania włączyli się także inni mieszkańcy i parlamentarzyści. Cieszę się, że to, o co zabiegaliśmy, teraz się materializuje. Obwodnica poprawi komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców, a także przyczyni się do rozwoju gospodarczego - powiedział Grzegorz Gajewski.
Obwodnica Opatowa ważna jest oczywiście także dla podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami krajowymi numer 9 i numer 74.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz