Zamknij

Czy warto samodzielnie pozycjonować stronę internetową

21:19, 19.01.2023 . Aktualizacja: 22:02, 19.01.2023
Skomentuj

Wiele firm chce, aby ich strona wyświetlała się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania Google. W obawie przed wysokimi kosztami współpracy ze specjalistą od SEO podejmują próby samodzielnego pozycjonowania strony internetowej. Czy niskim kosztem da się osiągnąć skuteczne pozycjonowanie stron internetowych, by przyciągnąć klientów i zwiększyć przychody? Jak zrobić to efektywne? Czy warto samemu pozycjonować stronę? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w poniższym artykule.

Czy pozycjonowanie stron internetowych jest trudne?

Pozycjonoerzy oczywiście będą odwodzić od pomysłu samodzielnego pozycjonowania witryny. Zasypią Cię skomplikowanymi terminami specjalistycznymi, które przyprawią Cię o zawrót głowy. I trochę jest w tym prawdy. Owszem, być może nie w przypadku każdej branży, zwłaszcza z dużą i silną konkurencją, działania na własną rękę będą wskazane. Jednak to Twoja decyzja i jeżeli czujesz się na siłach, dlaczego by nie spróbować?

Za nim przystąpisz do jakichkolwiek działań, musisz przeanalizować własną sytuację. Pozycjonowanie strony internetowej to proces trudny, czasochłonny i wymagający systematycznych działań. Nie da się osiągnąć dobrych rezultatów przez działania raz na jakiś czas, czy tylko w weekendy lub po godzinach pracy. Nie zawsze też będziesz mieć czas i cierpliwość, aby od podstaw zgłębiać tajniki SEO. Bez znaczenia jest fakt, czy prowadzisz firmę usługową, czy sklep internetowy. Doświadczenie i wiedza to podstawa. Inaczej pozycjonowanie nie będzie skuteczne. Co istotne, w tym czasie, kiedy będziesz poznawać zasady optymalizacji witryny pod kątem SEO, Twoja konkurencja będzie sprawnie działać. Czy na pewno masz w sobie tyle samozaparcia, że będziesz w stanie samodzielnie ją dogonić? Pamiętaj, że na rezultaty pozycjonowania trzeba czasem zaczekać nawet kilka miesięcy.

Samodzielne pozycjonowanie strony – jakie kroki podjąć?

Pozycjonowanie strony internetowej możesz próbować wykonać samodzielnie, jednak działanie na oślep to droga donikąd. Nie musisz kupować drogich kursów z zakresu SEO i online marketingu. Zdecydowanie warto sięgnąć po samouczki i poczytać artykuły publikowane przez agencje marketingu internetowe i pozycjonerów. Potrzebujesz odpowiedniej wiedzy i informacji na temat technik SEO. Dzięki temu uzyskasz podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania i możesz podjąć próby optymalizacji swojej witryny. Oczywiście przeczytanie kilkunastu wpisów na blogach, e-booków, czy wzięcie udziału w kursach online nikogo od razu nie czyni pozycjonerem. Musisz mierzyć swoje siły na zamiary.

Krok pierwszy, czyli analiza słów kluczowych

  • Dobór słów kluczowych to temat na osobny artykuł. Warto zapamiętać kilka wskazówek.
  • Jeżeli Twoja strona działa już jakiś czas, przeanalizuj, na jakie frazy wyświetla się w Google.
  • Skorzystaj z takich narzędzi jak Ahrefs, Semstorm, czy po prostu bezpłatnego Google Search Console. Ruch organiczny sprawdzisz też w Google Analytics.
  • Skup się na słowach kluczowych z tzw. długiego ogona. Frazy ogólne są zbyt konkurencyjne i nie zawsze będą prowadzić do konwersji. Załóżmy, że prowadzisz biuro rachunkowe w Gdańsku dla firm lokalnych. Pozycjonując się na frazę rozliczenie VAT niewiele zyskasz. Osoba wpisująca frazę rozliczenie VAT może poszukiwać np. programu, który pomoże mu uporać się z problemem. Może też szuka informacji, wskazówek, jak zrobić to samodzielnie. Odbiorca może w ogóle nie przejść na stronę internetową Twojej firmy lub szybko opuści ją, kiedy zorientuje się, że świadczysz usługi lokalnie. Innymi słowami rzecz ujmując, Twoja witryna nie będzie odpowiadać na problemy i potrzeby użytkownika. Mniejsza ilość wyszukiwań fraz z long tail to więcej konkretnych zapytań. Pozycjonując stronę na frazę rozliczenie vat gdańsk, uzyskasz mniej wejść na stronę, ale będą to zapytania od osób zainteresowanych ściśle określoną usługą w konkretnym mieście. Zwiększysz tym samym szansę na dotarcie do większego grona klientów na rynku lokalnym.
  • Dla wyboru słów kluczowych pomocny jest planer słów kluczowych Google AdWords, Google Trends, Ubersuggest, czy Keywordtool.io.

Content is king, czyli dobra treść to podstawa

Wiele osób wychodzi z założenia, że wystarczy publikować na stronie dużo treści i efekt zostanie osiągnięty. Nic bardziej mylnego. Zakup tekstów na portalach dla freelancerów to ogromny błąd. Wielu copywriterów tam działających to amatorzy lub osoby bez doświadczenia. Google docenia treści wartościowe i unikalne, pożyteczne dla odbiorcy. Tanie teksty pisane wyłącznie pod SEO to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Dobry content jest fundamentem strategii pozycjonowania witryny.

Profesjonalne artykuły na blogu firmowym

Blog firmowy musi być Twoją wizytówką, a nie zbiorem kiepskiej jakości wpisów. Jeżeli nie będzie wzbudzać zaufania, potencjalni klienci po prostu będą przechodzić na strony konkurencji. Blog należy prowadzić regularnie i dbać, aby informacje były aktualne. Istotny jest też sam układ treści. Co warto zrobić w tym obszarze?

  • Przejrzyj swoje treści pod kątem tych słów i zoptymalizuj je;
  • Zajrzyj na strony internetowe konkurencji. Nie musisz robić profesjonalnej analizy. Po prostu zobacz, jak długie teksty publikują i w jakich miejscach umieszczają oni słowa kluczowe. Popatrz również na wątki w treściach i tematy artykułów;
  • Umieszczaj frazy kluczowe blisko początku tekstu i rozmieszczaj je równomiernie. Nie upychaj słów kluczowych;
  • Wplataj frazy kluczowe w nagłówki, w tym H1 oraz kolejnych H2, H3 i H4, meta title i meta description, opisy obrazków;
  • Używaj słów kluczowych w treści w formie podstawowej oraz w odmianach. Treść musi wyglądać naturalnie i być czytelna dla odbiorcy;

Unikalne opisy produktów

To samo tyczy się opisów produktów. Teksty skopiowane z hurtowni to ślepy zaułek. Duplicate content z góry przekreśla szanse na dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie chodzi o zamianę automatycznie zaciągniętego opisu nijaką treścią. Opisy muszą nie tylko przedstawiać zalety towaru, ale być odpowiedzią na potrzeby czy problemy odbiorcy. Wysoka jakość contentu to Twój must have. Jeżeli wiesz, że brakuje Ci twórczego polotu, tzw. lekkiego pióra, skorzystaj z usług profesjonalnego copywritera lub agencji copywriterskiej.

Linkowanie

Wartościowe linki również pomagają w budowaniu widoczności. I nie potrzebujesz do tego pomocy profesjonalnej agencji. Pierwsze kroki w link buildingu warto postawić samemu. Wykorzystaj do tego witryny, które oferują na sprzedaż linki z różnych źródeł, np. Linkhouse. Wybieraj te, które są powiązane tematycznie z Twoją witryną. Pamiętaj, że liczy się jakość linków, a nie ich ilość. Nie chodzi o wykupienie 100 linków jednego miesiąca. Działać trzeba z rozwagą, stopniowo. Unikaj kupowania pakietów linków na aukcjach internetowych i z niepewnych źródeł. Supermocne SEO linki z gwarancją szybkich efektów mogą jedynie zaszkodzić Twojej witrynie. Nie daj się skusić obietnicami ekspresowych rezultatów i pierwszej pozycji w Google.

Monitorowanie efektów pozycjonowania

Śledzenie rezultatów działań to niezbędna czynność podczas procesu pozycjonowania. Pozwala to śledzić postępy, zmiany pozycji danych fraz w wynikach wyszukiwania. Narzędzia do monitorowania pozycji w Google, jakie warto tu wymienić to: Semstorm, Webpozycja.pl, Senuto, SeoStation. Wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań i możliwości finansowych. Korzystać można również z darmowego Google Search Console.

Plusy i minusy samodzielnego pozycjonowania strony internetowej

Czy warto samemu pozycjonować witrynę? A może lepszym pytaniem będzie: Czy można samemu skutecznie wypozycjonować stronę internetową?

Jak widać pozycjonowanie strony internetowej to ogromna ilość wiedzy i czynności do wdrożenia. Owszem, daje to sporą oszczędność, jeżeli porównamy to do kosztów korzystania z usług agencji SEO. Warto mieć jednak świadomość skąd ta cena wynika. Wchodzi w nią np. audyt witryny, optymalizacja techniczna, Instalacja Google Analytics, koszt utworzenia zaplecz pozycjonerskich, copywriting, analiza działań konkurencji, opracowanie indywidualnej strategii, optymalizacja wizytówki Google Maps, płatne wpisy sponsorowane itp.

Podsumowanie

Prowadzenie firmy i jednoczesne skupianie się na optymalizacji witryny może być jednak nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza dla totalnego laika. Chcąc zdobyć szybko lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania może dojść do upychania słów kluczowych, nadmiernego linkowania ze stron o niskiej jakości, wprowadzania na stronę dużej ilości bezwartościowej treści (thin content). Do tego zdobywanie wiedzy i nauka korzystania z rozmaitych narzędzi. Pozycjonerzy, profesjonalni SEO copywriterzy, specjaliści od marketingu internetowego… Te osoby mają aktualną wiedzę, doświadczenie i dostęp do różnorodnych platform, wspomagających pozycjonowanie stron internetowych. Czy będziesz w stanie temu wszystkiemu samodzielnie podołać? Czy znajdziesz na to czas? Wybór należy do Ciebie. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie warto wykupić konsultacje SEO, które usystematyzują pracę nad stroną i pozyskiwaniem linków - jak twierdzi Rafał Jóśko z agencji SEO Woobox.pl – w przypadku zdecydowania się na współpracę z agencją koniecznie zapoznaj się z kolejnym artykułem pod tytułem SEO oszuści - czyli jak odróżnić złą agencję od dobrej.

 

(Art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%