Rozrząd w samochodzie - po co jest i jak o niego dbać? - Tygodnik Nadwiślański
wtorek, 28 czerwca
reklama

Rozrząd w samochodzie – po co jest i jak o niego dbać?

0

Układ rozrządu stanowi niezbędny element niemalże każdego silnika tłokowego w pojazdach. Ten złożony mechanizm podczas eksploatacji ulega znacznym obciążeniom, dlatego warto odpowiednio o niego zadbać, gdyż proste błędy i zaniedbania przy układzie rozrządu mogą wiązać się z dużymi kosztami dla właściciela.

Czym jest i jak działa rozrząd w samochodzie?

Układ rozrządu to mechanizm, który jest zamontowany w każdym pojeździe, który wyposażony jest w spalinowy silnik. System ten jest odpowiedzialny za dopasowanie oraz kompatybilność zaworów wylotowych i dolotowych z systemem korbowo-tłokowym danego silnika. Idąc dalej, zawory dolotowe służą do przywiedzenia powietrza do komory spalania silnika, natomiast zawory wylotowe przemieszczają spaliny do układu wydechowego silnika.

Układ rozrządu ma więc wysokie znaczenie w zakresie funkcjonowania całego silnika. Warto jednak pamiętać, że rozrząd wpływa na pracę nie tylko samego silnika, lecz całego samochodu. Z uwagi na to, że system ten jest dość kolizyjny, a nawet te drobne uszkodzenia w układzie są dość kosztowne, warto odpowiednio o niego zadbać, a także regularnie go konserwować.

Jako ciekawostkę wskazać należy, iż co do zasady w większości modelach samochodowych istnieją dwa rodzaje rozrządów – z paskiem rozrządu bądź z łańcuchem rozrządu. Każdy z tych systemów ma swoje wady i zalety, zaś oba do odpowiedniego i właściwego działania potrzebują prawidłowej konserwacji.

W jaki sposób dbać o rozrząd?

Prawidłowe funkcjonowanie układu rozrządu uzależnione jest w dużej mierze od profilaktyki. Warto więc zadbać o to, by w odpowiednich terminach wymieniać rozrząd, a wtedy będziemy mieli pewność, że nie zaskoczy nas żadne zerwanie paska oraz przeskoczenie łańcucha.

Wymiana rozrządu to jedyna, a zarazem najważniejsza zasada, która związana jest z procesem konserwacji oraz dbania o ten układ. Warto zwrócić uwagę na wskazówki producenta w tym zakresie. Jeśli producent wskazał, iż wymiana rozrządu uzależniona jest od przebiegu bądź czasu, to najlepiej stosować się do tych zasad.

Wymiana rozrządu jest istotna z uwagi na pracę całego układu, a co za tym idzie – z uwagi na zużycie poszczególnych elementów układu rozrządu. Z pewnością zużycie elementów układu rozrządu i jego awaria, pociąga za sobą o wiele większe konsekwencje finansowe dla właściciela pojazdu. Pamiętać także należy, iż zużycie polega nie tylko za zniszczeniu samego paska, lecz także innych części rozrządu, jak pompy wody, rolki oraz napinacze.

Wymiana rozrządu jest wskazana także od razu po zakupie używanego samochodu. Samochody używane nie dają nam bowiem pewności w zakresie historii serwisowania, a w perspektywie czasu nowy rozrząd pozwoli nam zaoszczędzić sporo pieniędzy i nie doprowadzi do ewentualnych awarii całego silnika.

W zakresie niektórych modeli samochodowych istotna jest także regulacja luzu zaworowego, a jej częstotliwość określana jest co do zasady przez producenta samochodu.

W jaki sposób wybrać rozrząd do wymiany?

Warto również pamiętać, że wymieniając rozrząd do wymiany, najlepiej jest postawić na cały i kompletny zestaw rozrządu. Z praktyki wynika, iż ryzykownym i czasochłonnym jest kompletowanie układu rozrządu z elementów, które pochodzą od różnych producentów. Jeśli jednak postawimy na gotowy zestaw możemy mieć pewność, iż wszystkie części oraz elementy, które się na niego składają, będą ze sobą doskonale współpracować i współgrać.

Najlepszym rozwiązaniem jest także to, by zaopatrzyć się w zestaw pochodzący od renomowanego producenta oraz sprawdzonego i polecanego dostawcy. Układ rozrządu jest tą częścią samochodu, na której nie powinno się oszczędzać żadnych pieniędzy, gdyż późniejsze koszty remontu całego silnika z pewnością przewyższają wymianę samego rozrządu.

Niemniej jednak podkreślenia wymaga także to, że na działanie oraz żywotność rozrządu silnika w każdym samochodzie wpływa sposób jego prowadzenia. Gwałtowne ruszanie oraz odpalanie silnika na pych nie jest dobrym rozwiązaniem, a z pewnością może skrócić żywotność paska rozrządu.

Artykuł sponsorowany 

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.