Miasto postanowiło więcej zarabiać na imprezach plenerowych, którym towarzyszą stoiska handlowe. Z myślą o takich wydarzeniach wprowadzono odrębną stawkę opłaty targowej. Będzie ona dość mocno zróżnicowana. Decyzja w tej sprawie została podjęta na środowej sesji.
Władze miasta nie kryją, że chcą czerpać z imprez o charakterze wystawienniczo-targowym większe zyski niż dotychczas.
- To realizacja wniosków płynących ze strony Rady Miasta, abyśmy zadbali o dochody do budżetu - mówił burmistrz Marcin Marzec podczas sesji, uzasadniając proponowane rozwiązania. - Coraz chętniej różni wystawcy chcą organizować wydarzenia na terenie Sandomierza. Stąd potrzeba uszczelnienia systemu opłat i określenia miejsc, w którym może odbywać się handel.
Nowym miejscem imprez wystawienniczo-targowych staje się pl. 3 Maja. Miasto, tłumacząc, że plac po przeprowadzonej rewitalizacji wypiękniał, poza tym ma atrakcyjną dla sandomierzan lokalizację - w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego, zorganizowało tam w grudniu kiermasz mikołajkowy, natomiast w lutym przygotuje podobne wydarzenie walentynkowe. Planowane na czerwiec Dni Sandomierza mają się odbyć na pl. Jana Pawła II. Nowe przepisy dotyczą także Rynku Starego Miasta, gdzie organizowane są choćby: Jarmark Jagielloński, Kiermasz Optymistyczny czy Festiwal Czekolady.
Stawki zostały zróżnicowane według podziału na miejsca - te bardziej i mniej atrakcyjne, sezon - wysoki, czyli od początku marca do końca listopada i niski, przypadający na zimowe miesiące, a także organizatorów - gminę i podlegające jej jednostki oraz podmioty zewnętrzne.
Najdroższy będzie Rynek Starego Miasta, gdzie wystawcy uczestniczący w imprezach organizowanych przez gminę zapłacą w sezonie niskim 20 złotych za metr kwadratowy zajmowanej powierzchni, natomiast w wysokim - 30 złotych. W przypadku wydarzeń organizowanych przez podmioty zewnętrzne opłaty ustalono odpowiednio na 30 i 40 złotych. Najwyższe koszty, zgodnie z tymi rozwiązaniami, będzie musiała ponieść między innymi firma "przywożąca" do Sandomierza Festiwal Czekolady.
Stawka dla handlujących na pl. 3 Maja w czasie imprez miejskich wyniesie 10 złotych w sezonie niskim i 20 złotych w wysokim, zaś w przypadku wydarzeń organizowanych przez podmioty zewnętrzne - 30 złotych, bez względu na miesiąc. Na pl. Jana Pawła II wystawcy zapłacą odpowiednio 10 i 30 oraz 30 i 35 złotych.
Jak informuje Katarzyna Knap-Sawicka, kierownik referatu promocji w Urzędzie Miejskim w Sandomierzu, przez ostatnie dwa lata miasto nie pobierało w czasie imprez opłaty targowej. Została ona bowiem zawieszona w związku z pandemią. Wystawcy uiszczali jedynie opłatę eksploatacyjną na poziomie 10 złotych za metr kwadratowy.
- Należy pamiętać o tym, że gmina ponosi w związku z organizacją imprez spore koszty. Wynikają one między innymi z konieczności wywozu śmieci, podłączenia prądu czy oczyszczenia płyty Rynku. Musimy je zrekompensować opłatami - mówi Katarzyna Knap- Sawicka.
Urzędniczka dodaje, że na razie trudno jest oszacować, jak duże będą zyski do budżetu miasta z tytułu nowych rozwiązań.
Nie zmieniają się opłaty dla handlujących w wyznaczonych na stałe do tego celu miejscach - na Małym Rynku na starówce oraz na targowisku "Mój Rynek", czyli zieleniaku przy ulicy Romana Koseły.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz