Dlaczego niektóre dzieci nie znoszą dźwięku odkurzacza, a inne nie lubią chodzić po piasku? Czemu maluch unika huśtawek jak ognia, podczas gdy jego rówieśnik nie może się od nich oderwać? Odpowiedź kryje się w procesie zwanym integracją sensoryczną. Jeśli interesuje Cię sposób, w jaki dzieci odbierają świat, i chcesz wspierać ich rozwój na podstawie sprawdzonych metod, poznaj zawód terapeuty integracji sensorycznej!
Integracja sensoryczna (SI) to zdolność mózgu do odbierania, porządkowania i interpretowania bodźców zmysłowych pochodzących zarówno z otoczenia, jak i z wnętrza ciała. To mechanizm, który pozwala reagować na codzienne sytuacje – chodzić, mówić, utrzymywać równowagę – bez konieczności świadomego kontrolowania każdego działania z osobna.
U większości dzieci proces ten przebiega w sposób naturalny. U części z nich jednak występują trudności w przetwarzaniu bodźców, co sprawia, że codzienne czynności stają się wyzwaniem. Dziecko z nadwrażliwością dotykową może płakać przy ubieraniu swetra, bo „swędzi i drapie”. Z kolei maluch z zaburzeniami w obrębie układu przedsionkowego kręci się w kółko, poszukując silnych bodźców ruchowych.
Terapeuta integracji sensorycznej rozpoznaje tego rodzaju trudności i wspiera dziecko w nabywaniu umiejętności potrzebnych do lepszego funkcjonowania. Pomaga zidentyfikować źródła dyskomfortu lub niepokoju i uczy, jak na nie reagować w sposób uporządkowany i adekwatny do sytuacji.
Praca w tym zawodzie wymaga także znajomości neurologicznych podstaw przetwarzania sensorycznego. Niezbędne jest rozumienie roli układu przedsionkowego, który odpowiada za równowagę, propriocepcji (czucia głębokiego), informującego o położeniu ciała w przestrzeni, oraz tego, jak wszystkie układy zmysłowe współdziałają w trakcie ruchu, zabawy i odpoczynku.
Zakres wsparcia, jakie oferuje terapia SI, jest bardzo szeroki. Obejmuje m.in. dzieci w spektrum autyzmu, które często mają nietypowy profil sensoryczny – bywają wrażliwe na określone dźwięki, a jednocześnie poszukują silnych bodźców wzrokowych, takich jak wirujące przedmioty.
Terapia może być pomocna także u dzieci z zespołem Aspergera, dla których określone faktury lub materiały są trudne do zaakceptowania. W przypadku dzieci z ADHD, u których zaburzenia integracji sensorycznej często współwystępują z nadpobudliwością, celem jest poprawa czucia ciała i zwiększenie kontroli nad reakcjami ruchowymi i emocjonalnymi.
Wsparcie dotyczy również dzieci z trudnościami szkolnymi, takimi jak dysleksja czy dysgrafia – praca nad koordynacją i świadomością przestrzenną wspiera naukę czytania i pisania.
Terapia SI stanowi także element kompleksowej rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym czy zespołami genetycznymi. W tych przypadkach ma na celu poprawę funkcjonowania w codziennych sytuacjach, zarówno w domu, jak i w środowisku społecznym.
Jeśli czujesz, że to Twoja ścieżka, Kurs Integracji Sensorycznej pozwoli Ci zdobyć kwalifikacje w tym obszarze. W trakcie nauki zgłębisz:
Kurs jest realizowany w formule e-learningowej, co pozwala dopasować naukę do własnego rytmu dnia. Możesz wracać do materiałów, powtarzać trudniejsze treści i korzystać z filmów instruktażowych wtedy, gdy masz przestrzeń do nauki.
Jeśli chcesz rozwijać się w obszarze wspierania rozwoju dzieci, zapoznaj się ze szczegółami kursu integracji sensorycznej. A jeśli interesują Cię inne specjalizacje, na platformie epedagog.edu.pl znajdziesz pełną ofertę szkoleń pedagogicznych.