Nowoczesna firma, która konsekwentnie i w przemyślany sposób buduje swój wizerunek atrakcyjnego pracodawcy, nie może sobie pozwolić na zaniedbanie działań z zakresu outplacementu. W niniejszym artykule wyjaśniamy, na czym one polegają i dlaczego są takie ważne - zarówno dla zwalnianego pracownika, pracodawcy, jak i osób, które pozostają w firmie.
Outplacement - po co się go stosuje?
Pracodawcy robią dziś wiele, by stworzyć pracownikom atrakcyjne warunki zatrudnienia i zadbać o bezstresowe środowisko pracy. Przyciągają kandydatów wysokimi zarobkami, benefitami, ciekawymi szkoleniami i przyjazną atmosferą. Niestety w rozwoju każdej firmy może zdarzyć się sytuacja, w której trzeba będzie się pożegnać z jednym bądź wieloma pracownikami. Forma tego pożegnania w znaczący sposób wpływa na postrzeganie przedsiębiorstwa jako pracodawcy, zarówno w oczach aktualnych pracowników, jak i przyszłych kandydatów. Dlatego outplacement jest dziś jednym z najważniejszych narzędzi strategii employer brandingowej.
Outplacement i jego rodzaje
Outplacement to cały obszar działań, które firma może podjąć, aby z klasą pożegnać się z pracownikiem i ułatwić mu znalezienie nowej pracy. Działania te dzielimy na outplacement indywidualny, skierowany do pojedynczego pracownika oraz outplacement grupowy, dedykowany grupie zwalnianych osób. Jest jeszcze outplacement mieszany, który ma zastosowanie w przypadku zwolnienia małej grupy osób na podobnych stanowiskach. W ramach outplacementu, firma może zaoferować pracownikom doradztwo psychologiczne, zawodowe oraz szereg szkoleń, ułatwiających znalezienie nowej pracy. Przykładowe sesje z doradcą mogą polegać na:
Outplacement - korzyści dla pracownika
Nie można ukrywać, że utrata pracy wiąże się zazwyczaj z ogromnym obciążeniem psychicznym dla pracownika. Pojawia się stres, strach o przyszłość, spadek poczucia własnej wartości, niekiedy poczucie beznadziei czy nawet depresja. Stosując outplacement, firma pokazuje, że mimo rozstania, zależy jej na pracowniku jako osobie i traktowaniu go z szacunkiem. Takie podejście pozwala zniwelować przykre konsekwencje otrzymania wypowiedzenia. Ułatwia także szybsze stanięcie na nogi i znalezienie nowego zatrudnienia.
Outplacement - korzyści dla pracodawcy
Działania z zakresu outplacementu oznaczają, że firma traktuje swoich pracowników podmiotowo, co bardzo korzystnie wpływa na jej wizerunek na rynku pracy oraz wśród partnerów biznesowych i społecznych. Outplacement jest ważnym narzędziem w kampanii employer brandingowej, pozwalającej utrzymać status atrakcyjnego pracodawcy. Pomaga także zniwelować spadek motywacji wśród pozostałych pracowników.
Outplacement - korzyści dla pozostałych pracowników
Wśród osób, które zachowały swoje stanowiska, zwolnienia kolegów często budzą poczucie winy, mogą powodować spadek produktywności oraz być źródłem konfliktów. Działania z zakresu outplacementu mogą niwelować tego typu problemy.
Outplacement - wsparcie zmiany zawodowej https://hrk.pl/pl/dla-klienta/ocena-i-rozwoj/outplacement
materiał zewnętrzny
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz