Wybierają naukę w liceach w klasach o profilu humanistycznym lub językowym, młodzi ludzie mają często nadzieję, że ich przygoda z przedmiotami ścisłymi, zwłaszcza fizyką, dobiegła końca. Szybko jednak okazuje się, że nawet w tych klasach podstawa programowa przewiduje trzyletni kurs przedmiotu na poziomie podstawowym. Jak przekonać humanistów do nauki fizyki? Jakie metody i pomoce dydaktyczne mogą się okazać pomocne?
Młodzież, która nie wybierze fizyki jako swojego rozszerzenia maturalnego, będzie uczyć się przedmiotu na poziomie podstawowym. Materiał podzielony został na trzy lata, co oznacza, że dopiero w klasie maturalnej humaniści będą mogli pożegnać fizykę. Wymagania obejmują wszystkie najważniejsze działy fizyki, od zagadnień związanych z opisywaniem ruchów i sił, przez kwestie drgań i ruchu falowego, po elektryczność i fizykę atomową. Zadaniem nauczyciela jest nie tylko przekazać uczniom odpowiednią wiedzę, ale również przekonać ich, że nauka fizyki ma sens, nie jest oderwana od codziennego życia i może się przydać nawet humanistom.
Podręcznik odpowiedni dla młodzieży, która nie jest specjalnie zainteresowana fizyką albo nawet boi się nauki przedmiotów ścisłych, powinien być napisany przystępnym językiem, przejrzysty i zawierający odwołania do codziennego życia. Taki właśnie jest cykl podręczników na poziomie podstawowym wydawnictwa WSiP.
W pierwszej klasie szkól ponadpodstawowych, uczniowie rozpoczynają naukę z podręcznikiem ”Fizyka 1. Zakres podstawowy”, który po omówieniu kwestii wstępnych, związanych z metodologią przedmiotu, zajmuje się zagadnieniami z zakresu kinematyki i dynamiki. W drugim roku nauki młodzież poznaje tematy dotyczące drgań, fal, optyki i termodynamiki. W ostatnim, trzecim roku nauki czeka na nich z kolei ”Fizyka 3. Zakres podstawowy”, a w niej zagadnienia obejmujące elektrostatykę, elektromagnetyzm oraz fizykę atomową i jądrową.
To, co sprawia, że ta seria podręczników naprawdę trafia do uczniów, to liczne nawiązania do życia codziennego i możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Uczniowie doceniają zawarte w podręczniku gotowe scenariusze doświadczeń, a także wskazówki do rozwiązywanych zadań. Dzięki wyborowi przyjaznego podręcznika i stworzeniu atmosfery sprzyjającej nauce podczas lekcji nawet uczniowie w klasach humanistycznych mogą polubić fizykę.