Pomysł budowy dworca przy ul. Kopernika narodził się jeszcze podczas poprzedniej kadencji samorządu (pisaliśmy o tym na łamach „Tygodnika Nadwiślańskiego”). Choć w przestrzeni publicznej zaistniał niedługo przed wyborami, pierwsze przymiarki do takiej inwestycji pojawiły się w 2021 roku, kiedy to złożono wniosek na budowę dworca w tym rejonie miasta do naboru ze środków KPO.
Obecna koncepcja utworzenia Centralnego Dworca Miejskiego przewiduje pozyskanie dofinansowania na ten cel z programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia na lata 2021-2027, ze środków na mobilność miejską w ramach Miejskiego Obszary Funkcjonalnego Tarnobrzeg. Dotacja miałaby sfinansować, poza budową dworca, także zakup 9 niskoemisyjnych autobusów, a także najprawdopodobniej uruchomienie linii komunikacyjnej do gmin: Baranów Sandomierski, Nowa Dęba, Grębów oraz Gorzyce wchodzących w skład MOF Tarnobrzeg.
Dworzec ma mieścić się na działkach pomiędzy Zespołem Szkół nr 1, popularną „Prymasówką”, a obwodnicą, w sąsiedztwie dworca PKP (odciętego jednak drogą obwodową). Ma łączyć się zarówno z ul. Kopernika jak i ul. Sienkiewicza, umożliwiając przy okazji przejazd pomiędzy nimi.
W założeniach projektowych ma znaleźć się budynek dworca z poczekalnią zdolną pomieścić do 80 osób, sanitariatami, dyspozytorką i pomieszczeniem obsługi stacji tankowania CNG (parter) oraz pomieszczeniami biurowymi i zapleczem dla 20 kierowców, wraz z sanitariatami, łazienką i jadalnią (piętro).
[ZT]211671[/ZT]
Na terenie dworca ma zostać umieszczona stacja tankowania CNG podłączona do sieci gazowej, przystosowana do obsługi pojazdów do 12 metrów długości. Sam dworze ma mieć 4 stanowiska do przyjmowania i odprawiania autobusów z wyświetlaczami informacji pasażerskiej, przykryte wiatą z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
Na terenie dworca mają też znaleźć się 4 punkty ładowania dla pojazdów elektrycznych, 4 punkty ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych przy budynku dworca wraz niezbędnymi instalacjami, baza transportowa dla minimum 20 autobusów 12-metrowych oraz budynek serwisowy z jednym stanowiskiem dla autobusu o długości 12 m. wyposażony w kanał z zapleczem techniczno-remontowym.
Teren dworcowy ma pomieścić również parking dla minimum 20 samochodów osobowych.
Na ostatniej sesji Rady Miasta kadencji 2018 - 2024 radni zabezpieczyli w budżecie 400 tys. zł na opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej dworca oraz kompletnego wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na budowę. Otwarcie ofert zaplanowano na 16 maja.
ROZALINDA20:26, 13.05.2024
Może najpierw by zorganizować jakieś autobusy i pociągi, które by przyjeżdżały na te dworce A dopiero potem wydawać pieniędze na DWORCE WIDMO
waldek20:47, 13.05.2024
tarnobrzegu wielki starozytny grodzie wlasnie szybko sie wyludniasz po co ci jakis nowy dworzec i to centralny jak w duzych miastach leiej przylacz do siebie wiecej wiosek
Mick4109:21, 14.05.2024
Po co dworzec jak droga Tarnobrzeg - Mielec jest w opłakanym stanie... Tarnobrzeg - Sandomierz nie jest lepsza, a droga obwodowa nawet nie leżała w planach koło prawdziwej obwodnicy.
kurier09:34, 14.05.2024
centralny hehe brzmi dumnie nawiazuje do ideii wielkiego tarnobrzegu apropo a sa jeszcz e jakies inne?
Tarnobrzeżanin09:50, 14.05.2024
Komu będzie się chciało dymać na skraj tej mieściny na dworzec, by wyjechać z niej do innej mieściny? To jedno a drugie to w Tarnobrzegu wystarczy jedna wiata przystankowa (jak dla MKS-ów) bo ilość połączeń stale maleje. Podejdźcie na aktualny dworzec zobaczcie ile tak naprawdę jest tych kursów i okaże się, że niewiele.
Zabierzcie ze sobą lupę powiększającą i latarkę bo godziny odjazdów są w kolorze żółtym i ich nie za bardzo widać (na tablicach odjazdów). Brak jest gospodarza na tym terenie. Chyli się to wszystko ku upadkowi jak i cała mieścina.
taka prawda10:13, 14.05.2024
ktos chce wrocic do czasow ktore juz nie wroca
Xh09:52, 14.05.2024
Do Sandomierza nie ma czym dojechać w niedzielę, do stw coraz mniej kursów.... I po co ten wielki dworzec jak kursy są likwidowane a nie przywracane.....
Myślący inaczej10:01, 14.05.2024
Jeśli są plany budowy Dworca / Centralnego ;-) / w Tbg to musi być to sensownie zaprojektowane. Czy przewiduje miejsce dla autobusów MKS? Wszak tam te autobusy (najczęściej stare graty) stoją przed odjazdami, bo to miejsce przy dworcu kolejowym jest traktowane jako pętla i z tego miejsca autobusy wyjeżdżają.
Czy przewidziano miejsce na postój TAXI ?
Jak znam Tarnobrzeg to będzie to projekt niedopracowany, zawsze czegoś będzie w nim brakowac.
Tbg14:10, 14.05.2024
Wreszcie ktoś z Tarnobrzega rozsądnie pozyskał. I ekonomicznie. Dworzec PKP plus PKS plus odjazdy do sandomierza, Baranowa, nowej dęby i Gorzyc to madre rozwiązanie w jednym miejscu w Tarnobrzegu. Praktycznie obok za wiaduktem Npark na zakupy. Oby tylko doszło do skutku. Juz miała piwsta Galeria z parkingiem podziemnym na Sikorskiego i co wyszło. Warszawka kupiła teren i pokazała środkowy palec gospodarzom Tbgu. A miała to być wizytówka Tarnobrzega i miejsce spotkań wielopokoleniowych rodzin i nie tylko. Nic w tym Tbgu nie wychodzi. Zobaczymy teraz.
Pan (Tomasz) Samocho15:33, 14.05.2024
Cytat: Teren dworcowy ma pomieścić również parking dla minimum 20 samochodów osobowych. Koniec cytatu.
Tyle, 20, wystarczy. Jak komuś będzie mało to pod budynkiem dworca kolejowego będą przewidziane.
Miejsca parkingowe powinny być ukośne a nie prostopadłe do krawędzi jezdni. Łatwiej się do autek wsiada i wysiada przy takich parkingach.
Popatrzcie jak są wykonane na ul. Kochanowskiego. Cudeńko z wygodą dla kierowców. Pora zacząć myśleć w Tarnobrzegu i wykonać dla ludzi a nie tylko dla samego wykonania , statystyk i postawienia "V" (zrealizowane) przy projekcie.
człowiek00:47, 15.05.2024
takiej bylejakości jak dworzec autobusowy z którego odjeżdzaja marcele do Rzeszowa i Adria do Dębicy nie widziałem nigdzie w Polsce. Nie wiem jakiego słowa uzyć aby opisać ten stan
Partyzant z wycięteg08:25, 15.05.2024
Partyzantka :-)
1 0
Powinien się nazywać Wschodni, bo Zachodni już mamy :-)