Informacje o odwołaniu J. Czajki ze stanowiska dyrektora tarnobrzeskiego szpitala oficjalnie potwierdził w komunikacie Zarząd Województwa Podkarpackiego. Jak napisano, dyrektor złożył rezygnację, która została przyjęta.
Bezpośrednim powodem złożenia rezygnacji przez J. Czajkę były kwestie finansowe. Kontrakt szpitala z Narodowym Funduszem Zdrowia został zajęty przez komornika w związku z 70 wyrokami sądowymi dotyczącymi niewypłaconych należnych pieniędzy dla pielęgniarek. Długi te zostały pokryte 30 lipca przez samorząd województwa, który w trybie alarmowym przekazał lecznicy 7,5 mln zł na to i na zapłacenie najpilniejszych faktur za leki, bo szpitalowi groziło wstrzymanie dostaw ze strony hurtowni farmaceutycznych.
Jednocześnie, władze samorządowe Podkarpacia zapowiedziały, że nie ma szans na kolejne takie transze pomocowe dla szpitala w Tarnobrzegu. W tej sytuacji dyrektor Jacek Czajka złożył rezygnację.
Nowym pełniącym obowiązki dyrektora tarnobrzeskiej lecznicy został, tak jak zapowiadaliśmy wczoraj, Krzysztof Bałata. To menadżer specjalizujący się m.in. w restrukturyzacji placówek służby zdrowia.
Nowy p.o dyrektora był w przeszłości m.in. dyrektorem Szpitala Wojewódzkiego w Łomży, a także Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie. Dokonał jego restrukturyzacji i oddłużenia, ale w 2020 roku odszedł po bardzo ostrym konflikcie ze związkami zawodowymi pielęgniarek i położnych. Od tamtego czasu m.in. kieruje podkarpackim Centrum Medycznym w Rzeszowie i jest pełnomocnikiem zarządu województwa do spraw kontroli w podległych samorządowi wojewódzkiemu placówkach służby zdrowia.
Nowy szef tarnobrzeskiego szpitala jest tarnobrzeżaninem, absolwentem Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie, zaś karierę zawodową rozpoczął w Kopalni Siarki w Machowie, pracując m.in. w wyższym dozorze ruchu.
Nowego szefa tarnobrzeskiej placówki przedstawił personelowi lecznicy marszałek Władysław Ortyl.
Poniżej prezentujemy pełną treść komunikatu Zarządu Województwa Podkarpackiego.
Zarząd Województwa w czwartek, 31 lipca br., dokonał zmian kadrowych na stanowisku dyrektora Wojewódzkiego Szpitala im. Zofii z Zamoyskich Tarnowskiej w Tarnobrzegu w związku z rezygnacją złożoną przez dyrektora Jacka Czajkę. Do pełnienia obowiązków dyrektora od 1 sierpnia br. powołano Krzysztofa Bałatę, który kadrze kierowniczej szpitala został przedstawiony przez Marszałka Województwa Władysława Ortyla. Marszałek podziękował także za dobrą współpracę i niezwykłe zaangażowanie dotychczasowemu dyrektorowi.
Przez prawie dwa lata współpracy zadania postawione przed Jackiem Czajką przez Zarząd Województwa zostały wykonane – przywrócono oddział wewnętrzny, utworzono oddział medycyny paliatywnej, zbilansowano i rozwinięto działalność Zakładu Radioterapii, w krótkim czasie utworzono własne laboratorium diagnostyczne, a także w sposób znaczący rozwinięto działalność oddziału otolaryngologii. W wyniku ustabilizowania sytuacji kadrowej, prowadzenia szeregu akcji promujących zdrowie, wprowadzenia nowych usług dla pacjentów i zaangażowania w wiele lokalnych inicjatyw, zbudowany został dobry wizerunek i zaufanie do szpitala, o czym świadczy wzrost liczby pacjentów i nowa kadra lekarska. Szpital prowadzi dziś inwestycje o wartości ponad 50 mln zł, w tym modernizację SORu, oddziału ortopedii, medycyny paliatywnej i utworzenie miejsc hotelowych dla pacjentów onkologicznych. Szpital kończy także przygotowania do akredytacji. Palącym problemem jest jednak trudna sytuacja finansowa i jej prognozowane pogorszenie.
Pomimo wstępnie poprawiającego się wyniku szpitala, rekordowego wsparcia inwestycyjnego i sukcesywnego zmniejszania dopłat samorządu województwa do strat, sytuacja diametralnie zmienia się w związku z niekorzystnymi dla szpitala rozstrzygnięciami postępowań sądowych z powództwa personelu pielęgniarskiego, wzrostami kosztów wynagrodzeń oraz pogłębiającymi się opóźnieniami w płatnościach ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia. W związku z zajęciem komorniczym kontraktu szpitala w NFZ z tytułu 70 wyroków sądowych na rzecz personelu pielęgniarskiego, Samorząd Województwa podczas sesji nadzwyczajnej 30 lipca br., na wniosek Zarządu zdecydował o pilnym pokryciu straty szpitala w wysokości 7,5 mln zł, aby zapewnić w sierpniu terminową wypłatę wynagrodzeń dla całego personelu szpitala. Środki z pokrycia straty zostaną przeznaczone na uregulowanie zajęć komorniczych wniesionych przez personel pielęgniarski oraz zapłatę najbardziej pilnych zaległych faktur za leki w celu zapewnienia ciągłości ich dostaw. W bieżącym roku nie będzie już jednak możliwości pomocy szpitalowi na tej podstawie.
Znaczący wpływ na sytuacje szpitali w Polsce ma dzisiaj ustawa o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia i związane z nią rozstrzygnięcia spraw sądowych niosące ze sobą zwiększone koszty wynagrodzeń liczone w dziesiątkach milionów złotych rocznie w każdym podmiocie. Z tym problemem mierzy się także szpital w Tarnobrzegu. Nierozwiązane i narastające problemy systemu ochrony zdrowia, odwlekana reforma, gęsta sieć szpitali na północy województwa powielających swoje zakresy oraz lawinowo rosnące koszty działalności, zmuszają do pilnego dookreślenia roli szpitala w Tarnobrzegu, a także kompleksowej restrukturyzacji i reorganizacji, które nie wykluczą, ale zapewnią jego rozwój na miarę szpitala wojewódzkiego. Działanie te są konieczne przede wszystkim dla zapewnienia ciągłości leczenia świadczonego przez szpital, ale także zachowanie miejsc pracy. Mając doświadczenie w restrukturyzacji i jej sukcesy w trzech szpitalach wojewódzkich oraz świadomość trudności tych procesów to specjalne zadanie Zarząd Województwa ponownie powierza Krzysztofowi Bałacie.
Krzysztof Bałata pochodzi z Tarnobrzega i od 20 lat zawodowo związany jest z sektorem ochrony zdrowia, a od 2017 r. z Samorządem Województwa. Od 2020 r. zarządza Podkarpackim Centrum Medycznym w Rzeszowie koordynując jednocześnie działanie wspólnej grupy zakupowej dla wojewódzkich podmiotów leczniczych i innych szpitali publicznych z terenu województwa. Pełniąc funkcję pełnomocnika Zarządu Województwa Podkarpackiego ds. controllingu w wojewódzkich podmiotach leczniczych kierował pracami nad utworzeniem spójnego systemu controllingu obejmującego szpitale objęte kredytami restrukturyzacyjnymi poręczonymi przez województwo i pozostałe wojewódzkie jednostki lecznicze. Przewodził wdrożeniu jednolitej sprawozdawczości we wszystkich wojewódzkich podmiotach leczniczych, dzięki czemu jako jedyne w kraju posiadają wspólny ujednolicony rachunek kosztów skonstruowany według tych samych zasad. W latach 2021-2024 był członkiem Rady ds. Taryfikacji Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, a w okresie 2022-2025 był przewodniczącym Rady Społecznej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego im. F. Chopina w Rzeszowie. Jako ekspert reprezentował Związek Województw RP w pracach zespołu Ministra Zdrowia do spraw zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Od maja 2017 r. do lutego 2020 r. pełnił funkcję dyrektora Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie – największego szpitala w regionie. W 2017 r. szpital znajdował się na trzecim miejscu w Polsce pod względem zadłużenia spośród wszystkich szpitali publicznych - zobowiązania wymagalne szpitala wynosiły wówczas 90 mln zł, strata netto na koniec 2016 r. wynosiła 45,3 mln zł. Na koniec 2018 r. – w okresie półtora roku – w wyniku działań restrukturyzacyjnych i organizacyjnych szpital wykazał 1,5 mln zł zysku. Podejmowane działania oraz przygotowane i przeprowadzone w szpitalu inwestycje miały na celu poprawę jakości udzielanych świadczeń oraz stworzenie stabilnej podstawy funkcjonowania i dalszego rozwoju szpitala. Szpital nadal utrzymuje dobrą sytuację finansową i od kilku lat wypracowuje dodatni wynik finansowy na działalności.
W latach 2013-2017 był dyrektorem Szpitala Wojewódzkiego w Łomży, w którym również przeprowadził w krótkim czasie proces restrukturyzacji zadłużenia, doprowadzając do uzyskania płynności finansowej i dodatnich wyników finansowych w całym okresie zarządzania szpitalem, przygotowując jednocześnie wiele inwestycji finansowanych z budżetu państwa i środków UE. W latach 2010-2013 był dyrektorem Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu.
Jest absolwentem Wydziału Górnictwa i Geologii Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. Ukończył także studia podyplomowe w zakresie analizy rynków finansowych i doradztwa inwestycyjnego, wyceny i szacowania nieruchomości oraz bankowości. Krzysztof Bałata przez 10 lat pracował w kopalni siarki Machów k. Tarnobrzegu, w tym w wyższym dozorze ruchu zakładu. Był również prezesem zarządu spółki prawa handlowego działającej w sektorze ochrony zdrowia GB Unia oraz prezesem zarządu spółki akcyjnej Szpitale Rodzinne w Warszawie. Prowadząc własną firmę opracowywał programy restrukturyzacji i analizy działalności szpitali, a także przeprowadzał audyty i doradzał w zarządzaniu.
2 0
Nastepny pajac zastąpi pajaca
0 0
Uważaj bo jak spadniesz ze swego ego na własne IQ, to możesz sie zabić.
0 0
Same menadżery… Dać im kasę za konkretnie wykonane zadanie a nie doją kasę i zostawiają tonący okręt …
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tyna.info.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz