Zamknij

Tak będzie wyglądać ul. Okulickiego w Stalowej Woli po przebudowie [zdjęcia]

10:34, 23.02.2022
Skomentuj

Rusza kompleksowa przebudowa odcinka ul. Okulickiego w Stalowej Woli, od ronda przy ZBR do powstającego łącznika z ul. Przemysłową. Pierwsze maszyny wjadą już dzisiaj. Często zalewany przy intensywnych opadach i niefunkcjonalny odcinek zmieni się nie do poznania. Nowe nasadzenia, pasy zieleni ze szpalerami kolorowych drzew i krzewów, bezpieczne zatoki i parkingi oraz miejsca do odpoczynku to nowy krajobraz ul. Okulickiego, który zaprezentuje się mieszkańcom po zakończeniu inwestycji.  

Aktualnie miejsca postojowe w ciągu ul. Okulickiego znajdują się pomiędzy pasami jezdni a pasami zieleni z przylegającym chodnikiem. Chcąc realnie poprawić bezpieczeństwo i funkcjonalność tej ulicy, konieczne będzie umieszczenie miejsc zajmowanych przez parkujące samochody w taki sposób, by nie zasłaniały widoczności pieszym przechodzącym przez pasy oraz by możliwe było zapewnienie im bezkolizyjnych dróg manewrowych.

Wraz z decyzją o modernizacji układu drogowego ulicy Okulickiego oraz niezbędnej i pilnej przebudowie instalacji kanalizacyjnej, wynikła konieczność wymiany drzew rosnących na tej sieci. Istniejąca kanalizacja jest obecnie silnie przeciążona, niewydolna i wymaga modernizacji z powodu niewystarczającej przepustowości w przypadku nawalnych opadów deszczu. Generuje to okresowe podtopienia terenu destrukcyjnie wpływające na ogólny stan infrastruktury, a także pośrednio na stan zieleni. Wymiana infrastruktury podziemnej wyeliminuje ryzyko jej napraw, dzięki czemu, wraz z odsunięciem nowych drzew od sieci, zniknie problem kolizji zieleni z sieciami oraz konieczności awaryjnego usuwania drzew. Wybrana koncepcja zagospodarowania terenu jest optymalna z punktu widzenia poprawy bezpieczeństwa, wprowadzenia większej ilości miejsc parkingowych oraz uporządkowania infrastruktury przy jednoczesnym wygospodarowaniu przestrzeni dla znacznej ilości zieleni.

Wśród drzew rosnących obecnie w pasie drogowym ulicy Okulickiego dominują modrzewie europejskie, które jako gatunki iglaste, zgodnie z siedliskiem rosnące w terenach górskich, są gorzej przystosowane do trudnych warunków miejskich, zwłaszcza ulicznych. Ich stosowanie w takich miejscach wynikało z chęci szybkiego zazieleniania.

Większość zinwentaryzowanych drzew zdradza problemy z witalnością, które nawarstwiały się przez lata pomimo ich młodego wieku. Wiele z nich rośnie na istniejących instalacjach podziemnych, co w przypadku starej infrastruktury prowadzi do narastającej liczby awarii i konieczności nagłych napraw. W takich przypadkach skutkuje to usuwaniem drzew i nie wiąże się później z ich odtwarzaniem. Nawet jeśli udałoby się doprowadzić do zachowania części z nich, to w przyszłości, po ich obumarciu nie byłoby już możliwości zastąpienia ich nowymi, dużymi drzewami. W związku z tym podjęto decyzję o usunięciu drzew, przebudowaniu kanalizacji, przebudowaniu całej infrastruktury podziemnej i układu drogowego w taki sposób, by był bezpieczny, bezkolizyjny, czytelny. Zaplanowano dwa nowe pasy zieleni, każdy po 3 m, całkowicie wolne od sieci infrastruktury podziemnej, a więc zapewniające trwały rozwój drzew w tym miejscu. Będą je tworzyły wysokie drzewa (w momencie zakupu o wysokości ok. 6m, docelowo ok. 15-20 m), uzupełnione warstwą krzewów, pełniących rolę izolacyjno-osłonową i ozdobną.

W ramach nowego układu drogowego uporządkowana zostanie infrastruktura nadziemna i podziemna, umożliwiając posadzenie 130 drzew oraz 3160 m2 krzewów. Projektowane gatunki zostały dobrane w taki sposób, aby jak najlepiej znosiły trudne warunki miejskiej wyspy ciepła i wzmożonego wpływu komunikacji. Zwarte szpalery dużych drzew o gęstych koronach realnie zwiększą zacienienie chodników, ulic i parkingów. Wszystkie gatunki charakteryzują się atrakcyjną formą, kolorem, kwitnieniem oraz zmiennością dostosowaną do pór roku. Zaproponowano wprowadzenie szpalerów z osiągającej do 20 metrów wysokości leszczyny tureckiej (Corylus colurna) oraz dodatkowych sosen drobnokwiatowych ‘Glauca` (Pinus parviflora ‘Glauca`) w obrębie ogródka kieszonkowego.

Użyte w projekcie gatunki krzewów izolacyjno-osłonowych to przede wszystkim ponad 1900 m2 tawuły japońskiej ‘Macrophylla` (Spiraea japonica ‘Macrophylla`), ponad 1100 m2 róży ‘Marathon` (Rosa ‘Marathon`), ponad 170 m2 pęcherznicy kalinolistnej (Physocarpus opulifolius), szpaler lilaków pospolitych ‘Président Poincaré (Syringa vulgaris ‘Président Poincaré) a dodatkowo ok 220 m2 różnorodnych krzewów, krzewinek i bylin w ogródku kieszonkowym.

W wybranej koncepcji zagospodarowania pasy zieleni zaplanowane są po obu stronach pasów ruchu, czyli znajdują się mniej więcej w miejscu istniejących miejsc postojowych. Z pasami zieleni sąsiadują chodniki i ścieżki rowerowe, a za nimi znajdują się jezdnie manewrowe i miejsca postojowe.

Na wysokości "Kokoszej Górki" zrezygnowano z istniejących, jak i projektowanych miejsc postojowych, co doprowadzi do powiększenia terenu zieleni w tym miejscu. Zaplanowano tam ogród kieszonkowy osłonięty żywopłotem do wysokości 1,5 m oraz szpalerem drzew. Kompozycję uzupełnią trwałe, ozdobne rośliny jak: irgi, rokitniki, jałowce, wrzosy, róże, kocimiętki.

Przez środek ogrodu poprowadzona będzie ścieżka z nawierzchni mineralnej, wzdłuż której umieszczone będą ławki: 2 ławki o długości 180cm i 4 ławki pojedyncze.

W ramach projektu przewidziano 17 ławek o długości 180 cm umieszczonych wzdłuż chodników, w zatokach żwirowych. Pomiędzy nimi zostaną rozlokowane kosze na śmieci.

W projekcie przebudowy ulicy uwzględniono zastosowanie zielonych przystanków, których projekt jest modelowym rozwiązaniem możliwym do zastosowania na terenie całego miasta. Konstrukcja zielonego przystanku oparta jest o wykorzystanie szerokiej gamy roślin poprawiających mikroklimat w obrębie przystanku. Bezpośrednie sąsiedztwo drzew po bokach przystanków pozwoli schronić się w ich cieniu. Dodatkowo w sąsiedztwie przystanku od strony południowo-zachodniej zaplanowano szpaler gęstych krzewów osiągających znaczną wysokość, docelowo mających zapewnić większe zacienienie w ich okolicy.

Projekt w obrębie całego układu ulicznego zakłada maksymalne wkomponowanie drzew i krzewów w przestrzeń ulicy. Przebudowa drzewostanu ulicy zwiększy możliwości oczyszczania środowiska, w tym wychwytywania pyłów oraz schładzania otoczenia ciągów pieszych. Mieszkańcy zyskają dzięki temu spójny kompozycyjnie obszar z wielowarstwową strukturą roślinności, lepiej korespondującą z komunikacyjnym charakterem przestrzeni.

(KR)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

GrzegorzGrzegorz

0 0

Nadbereźny ile ty obiecasz żeby znowu wygrać, lista jest długa,szkoda że porażka.

23:57, 04.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%