Tworzenie kultury organizacyjnej opartej na inkluzywności rozpoczyna się już na etapie rekrutacji pracowników. Sprawdź, co wyróżnia włączającą rozmowę o pracę oraz inkluzywne ogłoszenie rekrutacyjne i pokaż potencjalnym kandydatom otwartość swojej firmy.
Inkluzywna rekrutacja – czyli jaka?
Inkluzywność oznacza „włączenie”, czyli podejście, które uwzględnia fakt ludzkiej różnorodności. Inkluzywna rekrutacja to zatem taka rekrutacja, w której kandydat może czuć się komfortowo i być w pełni sobą – bez względu na swoje pochodzenie, płeć, doświadczenie zawodowe czy poglądy. Pracodawca lub dział HR nie powinien w żadnym stopniu dyskryminować ani faworyzować konkretnych kandydatów – równe traktowanie wszystkich aplikujących osób to podstawa. Rekrutacja „włączająca” gwarantuje poczucie bezpieczeństwa i umożliwia wyrażanie własnych opinii oraz emocji. Kandydaci i pracownicy cenią sobie dziś możliwość otwartego mówienia o swoich odczuciach – w tym przypadku związanych z firmą czy warunkami zatrudnienia. To ważne, aby każda osoba zainteresowana pracą w danej organizacji miała równe szanse na udział w rekrutacji i późniejsze zatrudnienie.
Jeśli chcesz dotrzeć do jak największej liczby specjalistów, którzy zainteresują się pracą w Twojej firmie, dodaj ofertę pracy na jeden z internetowych portali.
Inkluzywny opis stanowiska pracy
Opis stanowiska pracy to jedna z ważniejszych części każdego ogłoszenia o pracę, a zarazem istotny element strategii rekrutacyjnej. Czytając go, kandydat może ocenić, czy dane miejsce pracy jest dla niego – język użyty do sformułowania tego opisu ma zatem duże znaczenie. Może on spowodować, że odbiorca od razu zapragnie aplikować o pracę, a może doprowadzić do rezygnacji – a wówczas firma może stracić szansę na zatrudnienie dobrego specjalisty. Przykładowo, kobiety, które widzą w ofercie pracy wyrażenia kojarzące się typowo z męskością, często rezygnują z wysłania CV. Jeżeli zatem poszukiwany jest pracownik bez względu na płeć, warto uwzględnić w ogłoszeniu feminatywy, czyli odmianę nazw stanowisk przez rodzaj żeński – np. specjalistka, programistka itp. Wówczas odbiorca może z łatwością stwierdzić, czy dana oferta jest skierowana także do kobiet. Dobrze również, jeśli w ogłoszeniu zostaną podkreślone konkretne korzyści, na jakie mogą liczyć zatrudnione kobiety (np. w ciąży bądź po porodzie) lub osoby ze szczególnymi potrzebami.
Sprawdź nasze porady dla firm i uczyń proces rekrutacji w swojej organizacji skuteczniejszym oraz bardziej inkluzywnym.
Inkluzywna rozmowa o pracę
W procesie rekrutacji równie ważne co ogłoszenia są same rozmowy o pracę. Warto zadbać o to, aby odbywały się one bez jakichkolwiek uprzedzeń i pozwalały wszystkim kandydatom czuć się w pełni swobodnie. Aby spotkanie kwalifikacyjne było inkluzywne, najlepiej stworzyć listę otwartych pytań, które ułatwią poznanie kompetencji i umiejętności kandydata. Dobrą praktyką jest również stosowanie takiego samego scenariusza rozmowy podczas każdego spotkania i każdorazowe stosowanie identycznych kryteriów oceny. Pozwala to uniknąć ewentualnych – nawet całkiem nieświadomych – uprzedzeń względem rekrutowanych osób. Co więcej, dobrze jeśli w rozmowie o pracę biorą udział pracownicy różnych płci i pochodzenia, w różnym wieku czy też o zróżnicowanym doświadczeniu i wykształceniu. Potencjalny kandydat może wówczas poczuć różnorodność organizacji jeszcze na etapie rekrutacji. Ważne jest również to, aby w trakcie rozmowy pamiętać o otwartości, aktywnym słuchaniu i empatii.
Podsumowanie
Główny cel inkluzywnej rekrutacji to zbudowanie takiego środowiska pracy, w którym wszyscy pracownicy są doceniani, szanowani i mają takie same szanse na rozwój. Już na etapie tworzenia ogłoszenia o pracę i przeprowadzania rozmów warto zatem zadbać o to, aby kandydaci mogli czuć się swobodnie i komfortowo. Ani oferta pracy, ani przebieg spotkania nie powinien wskazywać na to, że firma kogokolwiek wyklucza.