[FOTORELACJA]7449[/FOTORELACJA]
Most powstaje na podporach starego obiektu, zbudowanego w 1953 roku. Korpusy podpór są jedynymi elementami, które pozostały po tamtej konstrukcji. Wcześniej sprawdzono, czy można na nich posadowić nowy obiekt.
– Wykonane zostały odwierty w trzonach podpór. Fundamenty zostały sprawdzone przez ekipy nurków. Na podstawie uzyskanej w ten sposób wiedzy oraz w oparciu o badania wytrzymałościowe materiałów składowych projektant oszacował nośności i dostosował je do konstrukcji, która powstała – wyjaśnił Wojciech Kalandyk, inżynier kontraktu.
Zaznaczył, że obecna konstrukcja – stalowa skrzyniowa, wykonana z nowoczesnych materiałów – jest lżejsza od poprzedniej, kratowej, a jednocześnie ma większą nośność.
Grzegorz Bukała, prezes tarnobrzeskiej firmy Intop, która jest wykonawcą inwestycji, podkreślił, że stare podpory zostały wzmocnione, a następnie nadbetonowane do właściwej wysokości. Jesienią ubiegłego roku rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej, która powstawała w wytwórni w Stalach. Waga konstrukcji wynosi około 1400 ton.
Wszystkie elementy w przęsłach zalewowych były montowane metodą tradycyjną, czyli za pomocą dźwigów bezpośrednio na istniejących wzmocnionych podporach i podporach pomocniczych. Przęsło nurtowe wykonywane było natomiast metodą nasuwania. Pod konstrukcją zamontowane zostały specjalne szyny przesuwne, a na podporach ślizgi, które umożliwiają stopniowe nasuwanie elementu. Operacja z użyciem sześciu stalowych lin i czterech siłowników hydraulicznych umieszczonych na podporze nurtowej przeprowadzana była stopniowo i trwała około tygodnia.
Grzegorz Kaleta z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, iż novum jest również to, że sieć gazowa, która wcześniej biegła po konstrukcji mostu, została przełożona pod dno Wisły. Wykonano w tym celu przewiert. W trakcie tych prac natknięto się na pale, stanowiące pozostałość drewnianego mostu.
Obecnie trwa montaż płyty pomostu, który ma się zakończyć w przyszłym tygodniu. Cała płyta zostanie wtedy zabetonowana.
Do wykonania pozostaną jeszcze między innymi kapy chodnikowe, ponadto trzeba będzie przełożyć sieć, zrobić nawierzchnię bitumiczną i odwodnienie. Budowa obiektu wraz z włączeniem go do układu komunikacyjnego miasta ma potrwać do końca 2025 roku.
Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej 77 komunikującej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu 13 lat temu wybudowany został obok starego obiektu nowy most, po którym obecnie odbywa się ruch w obu kierunkach.
[ZT]214546[/ZT]
nareszcie19:34, 30.08.2024
brawo sandomierz w koncu i unas cos sie buduje kto by pomyslal ze w latach 75 98 podlegalismy pod taka dziure
esteta12:17, 02.09.2024
Mosty sandomierskie są nieciekawie opracowane.
Dlaczego kostka na placu Bartosza Głowackiego...
Czyli przed laty nie było wiadomo , że woda z tak ogromnej połaci bruku będzie musiała gdzieś spłynąć i że ciemna nawierzchnia bardziej nagrzewała się bardziej niż jasna? Trudno już naleźć stosowne słowa dla określenia tej bezmyślności i partactwa. Z takim gospodarowaniem już pomału, pomału będziemy chodzić po nienagannych trotuarach ale w dziurawych butach. Jak zwykle, wiadomo o co chodzi .....
Mieszkaniec
22:37, 2025-11-17
Dlaczego kostka na placu Bartosza Głowackiego...
Bardzo pięknie więcej zieleni a kredyt już spłacony za tą kostkę i kanalizacjię za pana Dziubińskiego. Chyba nie lepiej podnieść podatki mieszkańcy sfinaliziją jak nie to nowym kredytem nadgonimy. Przykro patrzeć.
Mieszkaniec
21:15, 2025-11-17
Czy będą nagrody dla pracowników Urzędu Miasta
Powinny byc nagrody i podwyzki po 90 zł netto tak jak wzrosnie od nowego roku minimalna, uśmiechnięta Polska 🤣
Uśmiechnięta
21:15, 2025-11-17
Rock Park Tarnobrzeg prawie gotowy
Nic tylko wszyscy czekamy na kolejny Rossmann i CCC. Dziadostwo.
Mieszkanka
19:59, 2025-11-17