APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.
Wspomniana firma według UOKiK ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, jak podaje UOKiK, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni.
"Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni" - informuje UOKiK.
Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.
[ZT]202198[/ZT]
Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.
– Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
APCOA Parking Polska, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.
[ZT]202197[/ZT]
To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania miękkie do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.
Prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.
Także w Tarnobrzegu pojawiają się skargi na firmy zarządzające parkingami przed sklepami. W 2019 roku na pierwszej stronie naszej gazety pisaliśmy o oburzonych klientach sklepu Biedronka na tarnobrzeskim Przywiślu.
– To jakiś absurd! Zwykłe nabijanie ludzi w butelkę. Zatrzymałem się na parkingu przed Biedronką, żeby zrobić drobne zakupy na grilla. Zajęło mi to 15, może 20 minut. Po wyjściu ze sklepu za wycieraczką samochodu znalazłem wezwanie do zapłaty na kwotę 90 złotych – opowiadał nam Witold Pajor, pokazując wezwanie i paragon. Godzina na wezwaniu wskazywała, że zostało ono wystawione 10 minut wcześniej niż paragon, kiedy nasz czytelnik robił zakupy. Firm obsługujących parkingi w drodze reklamacji to jednak nie interesuje. Choć parkingi są przeznaczone dla klientów sklepu.
Przekonaliśmy się o tym także 3 lata później, gdy opłaty pod tarnobrzeskim sklepem Frac zaczął pobierać AT Park. Co więcej, w drodze reklamacji firma żądała podawania... danych wrażliwych.
– Numer PESEL należy do danych wrażliwych. Od decyzji konsumenta zależy, czy będzie podawał swoje personalia, czy też nie. Ja bym tego nie robił. Podanie numeru PESEL wystarcza do załatwienia wielu spraw, można też posłużyć się nim, zaciągając kredyt – tłumaczył nam wówczas Robert Kwiatkowski, miejski rzecznik praw konsumenta Urzędu Miasta Tarnobrzega.
Od początku roku firma APCOA Parking Polska prowadzi płatny parking przy markecie Lidl na ul. Sikorskiego w Tarnobrzegu.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz