Zamknij

Z prawem na bieżąco: Bezpieczne zakupy on-line

11:14, 22.12.2018 TN
Skomentuj

Kwestie związane z zakupami przez internet reguluje zasadniczo ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny oraz ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeżeli przedsiębiorca - sprzedawca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, albo przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności. Zwrotu płatności dokonuje się przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Zwrotowi podlega również koszt przesyłki, ale według najtańszej opcji dostawy w ofercie przedsiębiorcy.

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi np. w odniesieniu do umów w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia, albo w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; albo w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Należy pamiętać, że powyższe uprawnienia przysługują tylko w przypadku zakupu od przedsiębiorcy. Jeżeli kupujemy rzecz od osoby fizycznej, niebędącej przedsiębiorcą, to nie ma znaczenia, czy umowa zostaje zawarta w obecności obu stron, czy też na odległość. Wówczas kupujący ma możliwość skorzystania z rękojmi, która to jest podstawą jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego. Instytucja rękojmi znajdzie zastosowanie zarówno do sprzedaży konsumenckiej, jak i do każdej innej. Rękojmia obowiązuje zarówno przy sprzedaży rzeczy nowej, jak i używanej. Zasadą jest, że uprawnienia obowiązują przez okres 2 lat.

Gwarancja to z kolei obok rękojmi podstawa złożenia reklamacji. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Na jej podstawie kupujący ma możliwość dochodzenia roszczeń gwarancyjnych.

Radca prawny Bożena Sudoł-Kaczmarek

Radca prawny Grzegorz Ciszewski

www.kancelaria-tarnobrzeg.pl

(TN)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%