Na opublikowanej liście znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów. Sandomierz został ujęty w drugiej grupie.
– Stary dworzec zostanie wyburzony. Postawiony zostanie nowy o mniejszej powierzchni. Na pewno będzie tam poczekalnia i kasa biletowa. Chcielibyśmy, żeby znalazło się tam również miejsce na centrum informacji turystycznej. Biorąc pod uwagę obecne zasady PKP, na pewno będzie tam także powierzchnia handlowa, ewentualnie handlowo- usługowa – poinformował burmistrz Paweł Niedźwiedź.
Burmistrz dodał, że inwestycja będzie realizowana najprawdopodobniej w formule „zaprojektuj-zbuduj”. Można się spodziewać, że pierwsze procedury związane z wyłonieniem wykonawcy rozpoczną się w przyszłym roku, a zatem roboty budowlane ruszą dopiero w 2027.
Programem objętych zostało w sumie 181 dworców z całej Polski. Przeznaczono na ten cel 1,7 mld zł. Głównym źródłem finansowania nowych zadań inwestycyjnych mają być środki ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa. PKP nie wykluczają również wykorzystania środków z innych źródeł, co stworzy możliwości sukcesywnego rozszerzenia programu o kolejne obiekty.
– Chodzi przede wszystkim o tworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego. Stąd tak istotna jest budowa parkingów, wiat rowerowych czy nowa aranżacja placów przydworcowych oraz partycypowanie w podobnych projektach realizowanych przez inne podmioty, np. samorządy. PKP dążą również do tego, by jak najlepiej zagospodarowywać budynki dworców – spółka aktywnie współpracuje z przedsiębiorcami, którzy prowadzą działalność komercyjną (handel, usługi, gastronomia) oraz samorządami, dzięki czemu dworce pełnią także ważne funkcje społeczne (centra kultury, siedziby instytucji publicznych i organizacji). Warto dodać, że ok. 60 proc. nakładów zostanie przeznaczonych na dworce w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców – informuje kolejowa spółka.
Tworząc nowy program, spółka PKP przeprowadziła dokładną analizę ponad 400 lokalizacji, po zakończeniu której opracowana została lista dworców objętych potrzebami inwestycyjnymi. W pracach nad listą lokalizacji, które oceniane zostały ściśle według kryteriów rankingowych, uczestniczyli nie tylko analitycy PKP, ale również znajdujące się w strukturze spółki terenowe oddziały gospodarowania nieruchomościami. W analizach uwzględniono też lokalizacje będące przedmiotem kierowanych do PKP S.A. zapytań samorządów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz